Sammanfattning 2024 av verksamhetsår 2024-2025

  • Vinterväghållning: Avtal är klart med samma företag som förra året för snöröjning och vägunderhåll.
  • Trafiksäkerhet: Siktförbättringar har gjorts i korsningen Sundsörsvägen-Gallstrandsvägen mot utfarten med en större spegel
  • Arbetsdagar: En enkät visar att medlemmarna föredrar att börja arbetsdagar kl. 10.00 på helger
  • Hundägare: Påminnelse om ansvar för att hålla hundar kopplade och under uppsikt för att undvika incidenter
  • Dagvattenhantering: En arbetsgrupp har skapats för att hantera dagvattenfrågor och dränering inom samfälligheten. 18 medlemmar har svarat och några besök har genomförts
  • Bastuprojekt: En ideell förening har bildats för att köpa och underhålla en bastu, med ledning av Tord Nilsson, Johan Forssberg, och Martin Ansell-Schultz. Den har idag 16 medlemmar och bastun är i bruk sedan 7 dec och har använts omkring 15 gånger
  • Motioner och förslag: Medlemmar kan nu skriva motioner direkt på hemsidan för behandling av styrelse och beslut på årsmötet
  • Översiktsplan: Innehållet i kommunens översiktsplanen för Sättuna bedöms som inaktuellt vilket troligen innebär att det inte blir någon utbyggnad inom närtid.

Styrelsearbete

Styrelsen har haft fyra styrelsemöten sedan maj inklusive ett konstituerande.

Här är en kort sammanfattning av de tre senaste styrelsemötena för Sättuna Samfällighetsförening:

21 augusti 2024

  • Ekonomi: Fullmakter för Swedbank är klara, men bokföringen i Visma behöver uppdateras. Momsredovisning inskickad för att Skatteverket skulle ta bort en förseningsavgift.
  • IT-stöd: Förbättringar i användningen av Teams från styrelsen diskuterades.
  • Reparationer och underhåll: Lagning av erosionsskador på piren och gräsklippning avhandlades.
  • Medlemsinformation: Alla medlemmar, inklusive hyresgäster, ska få information via e-post.
  • Kommande aktiviteter: Planering av arbetsdag den 12 oktober.

9 oktober 2024

  • Ekonomi: Bokföring och fakturering av medlemsavgifter pågår. Balansrapport för förra året ska delas med medlemmarna.
  • Arbetsdag: Ansvarsfördelning för arbetsdagen fastställdes.
  • Avtal: Diskussion om vinterväghållning och gräsklippning.
  • Medlemsavgifter: Förslag om att justera avgifterna för att bygga upp en underhållsfond.

9 december 2024

  • Ekonomi: Alla gamla transaktioner är bokförda, och fakturering av medlemsavgifter är klar.
  • IT-stöd: Låg aktivitet på Teams, behov av förbättringar eller förändrat upplägg.
  • Ansökan om medel: Ansökan om medel från Svedea’s vägfond för digital hastighetsskylt inskickad.
  • Underhållsplaner: Förslag om att skapa en flerårsplan för underhåll antogs
  • Medlemsavgifter: Diskussion om att fakturera avgiften kvartalsvis avslogs. Styrelsen beslöt att behålla årsvis utdebitering mest baserat på att det skulle utgöra markant merarbete för kassör.

Framåt

  • Underhåll och reparationer: Fortsatt fokus på vägunderhåll och gräsklippning.
  • Medlemskommunikation: Fortsätta med informationsflödet till medlemmarna.
  • Ekonomi: Justering av medlemsavgifter för att säkerställa långsiktig hållbarhet.

Hastighetsbegränsning i området har diskuterats vid flera tillfällen under styrelsemötena. Här är några viktiga punkter:

  • Farthinder: På arbetsdagen den 12 oktober togs de tillfälliga farthindren bort inför vintersäsongen. Medlemmar har noterat att hastigheten har ökat sedan dess.
  • Permanenta farthinder: Det finns förslag på att installera permanenta farthinder, vilket kräver beslut på en stämma. Förslag kommer.
  • Digital hastighetsskylt: En ansökan om medel från Svedea’s vägfond för att finansiera en digital hastighetsskylt har skickats in. Besked om finansiering väntas i januari.
  • Medlemsinformation: Medlemmarna kommer att informeras om vikten av hastighetsbegränsningar och eventuella beslut om permanenta farthinder eller hastighetsskyltar.

FÖRENINGENS EKONOMI

Vid årsstämman för verksamhetsåret 2023-2024 som hölls den 29 maj 2024 saknades balansrapporten som återfinns nedan.

Rapporten är helt korrekt men för att medlemmarna ska få en rättvisande bild av ekonomin vid årsstämman finns pålagd information.

Under EGET KAPITAL OCH SKULDER visas tillgångar/skulder per sektion med sektioner enligt tidigare modell. Nu ingår inte Båthamn och Källvatten i SSF utan det egna kapitalet tillhör enskilda fastigheter. Med deras egna kapital avdraget blir SSF egna kapital 153 280,06 kr fördelade på Området som har negativt eget kapital på
31 053,57 kr och Vägen som har ett eget kapital om 184 333,63 kr. Obs att i balansräkningen/eget kapital innebär ett minustecken en tillgång som vi ägare kan göra anspråk på medan positiva summor kan ses som en fordran på ägarna. I detta fallet kan man säga att medel lånats från sektion Vägen för att betala kostnader för Området.

Som konsekvens av detta är kassan inte heller helt tillhörig SSF utan delar tillhörig enskilda medlemmar som under förra verksamhetsåret och detta verksamhetsår fått medel utbetalda i enlighet med fattade beslut på tidigare stämmor.

Precis som förra styrelsen skrev i verksamhetsberättelsen blev Skatteverkets krav på införande av moms i bokföringen för att sedan backa på detta en krånglig hantering med massor av merarbete. Detta tillsammans med avveckling av två sektioner gjorde inte saken lättare.
Förhoppningsvis ger denna genomgång en bra bild på läget vid förra årsstämman.

Framåt: Styrelsen behöver se över situationen och se hur vi ska återställa eget kapital i Området och Vägen samt hur utdebitering av avgifter behöver förändras med den ökade kostnadsnivå. Så här långt har inga oförutsedda kostnader inträffat och snöröjning enbart i form av beredskapskostnad.

Statistik hemsida Det är glädjande att vår hemsida används av medlemmarna i stor utsträckning numera. Nedan visas hur utvecklingen i användande sett ut från 1 juni i år. Totalt över 500 gånger har medlemmarna tittat på hemsida och i genomsnitt läst i 6 minuter. Det blir faktiskt sammanlagt 50 timmar!
Vi vet att det är medlemmar som går in på hemsidan genom att direktreferenser är mer än 95% av alla träffar. Vi indexerar inte hemsidan via sökmotorer på Internet för att slippa ovidkommande trafik.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *